Læsetid: 15 min

Vidste du at en person er mere tilbøjelig til at spise to stykker ost med huller, men kun et stykke hvis det er uden huller?

Opfattelse har en betydning

Vi ved alle at produkter sælger bedre på prangende sider med flotte billeder. Men selvom du har begge dele, kan du stadig miste eller forvirre kunderne med layoutet af dine produkter.

Når du tilbyder for mange produkt valg, fremviser for mange billeder af dit produkt, eller arrangere dit produkt uharmonisk, risikere du at overvælde kunderne. Du har ikke lyst til at lade dårligt design dræbe dine salg.

Dette indlæg kommer med forslag til at optimere din produkt fremvisning, når du laver en ecommerce hjemmeside, ved at tegne et billedet af den seneste banebrydende markedsanalyse.

Konklussion 1: Tilbyde for mange valg

produkt

To professorer lavede en undersøgelse der involverede marmelade, for 5 år siden. Studiet er sidenhen blevet en milepæl. forskerne satte en smagsprøvestand op i et supermarkedet, hvor de tilbudte marmelade til kunderne. Den første lørdag tilbød de 24 forskellige varianter. Den næste lørdag, var antallet 6.

Hvad skete der? Resultaterne er nuancerede så følg godt med.

Da der var 24 varianter, stoppede 60% af kunderne for af få en smagsprøve. Da det var 6 varianter, var det kun 40% der tog i mod en smagsprøve. Så det er bedre at tilbyde flere muligheder, ikke?

Ikke rigtigt. Af de 60% der smagte en af de 24 marmelade varianter, var det kun 3% der købte noget; Af de 40% der smagte en af de 6 varianter, var der hele 30% som lavede et køb.

Her er nøgletallene:

  • 31 købte marmelade når de havde 6 muligheder 
  • mens kun 4 købte noget, når de havde 24 muligheder at vælge imellem.

Det er en forskel på næsten 8X antal købte varer.

Med andre ord, Når du tilbyder flere produkter, vil flere folk besøge din butik/hjemmeside, men færre vil rent faktisk lave et køb. Selvom det er en fordel at få så mange kunder som muligt til at besøge din hjemmeside, er det stadig antallet af salg der betyder mest.

Forskningen viser; er der for mange muligheder, rammes kunden af en form for “muligheds overbelastning” eller “analyse lammelse” Der helt konkret betyder.. Er mulighederne for overvældende, vælger kunden nogle gange helt at lade være med at købe et produkt.

Du løber risikoen for at overvælde dine kunder, hvis du har mange produkter på hjemmesiden. Der bliver ikke foreslået at du skal fjerne nogle af produkterne. Du skal selvfølgelig sælge alt du har lyst til at sælge, men du har heller ikke lyst til at overvælde dine kunder.

Hvordan udnytter du så disse studier til din fordel?

Risikoen for at overvælde dine kunder vil være mindre, hvis du har færre produkter på din hjemmeside. Hvad er så den nemmeste måde at gøre dette på?  Grupper dine produkter og inddel dem i separate kategorier.

Se f.eks. på hvordan Pilgrim, en dansk smykke virksomhed, inddeler deres store produktsortiment i hoved- og underkategorier:

produkt

Risikoen for at kunder bliver overvældet af sortimentet, er langt mindre når produkterne er inddelt i logiske kategorier.

Hvis du har forskellige modeller og muligheder for et nøgleprodukt, bør du måske overveje at gøre hvad apple gør med deres iPad, og lave et nemt-at-overskue skema, så forskellen er helt klar ved første øjekast.

produkt

En anden strategi er at begrænse antallet af produkter på en side, og få dine kunder til at klikke på næste side, så produkterne stadig virker friske i stedet for overvældende.

Pointen er: hold det simpelt og velstruktureret, for at opnå det bedst mulige overblik.

Skal vi se hvad der sker når denne regel ikke bliver fulgt? Her er hvad du ikke skal gøre:

produktAlt for meget i et stort rod.

 

Konklussion 2: Find den rigtige balance mellem tekst og billeder

Er dine kunder mere tilbøjelige til at købe dine produkter hvis de bliver præsenteret visuelt eller verbalt? Visuelt selvfølgelig! Og med en overvældende margin.

Men noglegange kan det, for specifikke produkter, være en nødvendighed at introducere mere tekst.

I et studie fra 2013, fandt to forskere ud af at for mange billeder kan overvælde kunden, når de kigger på produkter. Ovenikøbet så meget at det vil forvirre dem og resultere i at købet bliver udsat på ubestemt tid. Når der er for mange billeder, har folk en tendens til at skimme siden og springe videre. De værdsætter simpelthen ikke den visuelle variation.

Forskerne fandt ud af at kunder har tendens til at sætte farten ned og overveje deres valg mere omhyggeligt, når de bliver præsenteret i skrift. Gode produkt beskrivelser har større sandsynlighed for at få kunden til at overveje hvordan de måske kan bruge produktet. studiet viste os at kunder bedre kunne huske et produkt når der var en tilknyttet produkt tekst, med bullet points om produktet.

Sådan udnytter du studierne bedst muligt:

Desværre fandt forskerne ikke et magisk nummer for hvornår kunder har en tendens til at afvise for mange visuelle effekter. Det nummer varierer alt efter branche og produkter.

Det første du kan gøre, er at lave en A/B test for at finde ud af om du har det optimale antal produktbilleder på hjemmesiden. 

Næste skridt er at finde en balance mellem tekst og billeder, på de sider der viser dit produkt sortiment, samt på siderne med hvert produkt.

Et godt eksempel på en hjemmeside der gør dette, er hardgraft, der sælger unikke læder varer.

Se her hvordan de skaber en perfekt balance mellem tekst og billeder og dermed opnår en utrolig brugervenlig hjemmeside der er nem at skabe overblik over, samt tilgå.

produkt

  1. Deres produkt sortiment er streamlinet og lader kundes øjne vandre frit, uden nogle former for tekst til at distrahere øjet. Svæver man over produkterne med musen, fader en kort produktbeskrivelse samt pris frem og giver samtidig muligheden for at lade kunden få et quick view med bullet points omkring produktet med tilknyttede billeder. Muligheden for at tilføje produktet til kurven popper os i øjet, og kan være en afgørende faktor for antallet af salg.
  2. Hardgraft benytter en menu der kan kollapses hvis man som kunde vil have fuldt fokus på produkt sortimentet. Her finder man os en kort oversigt over de forskellige kategorier, og gør det dermed nemt og hurtigt at finde frem til lige præcis det produkt kunden har sat sig for øje.
  3. Skulle en enkel produkt kategori ikke være nok, er der mulighed for at inddele produkterne i farver, pris inddeling samt hvad man tidligere har haft for øje.

Her er hvad du ikke skal gøre: Du kan ikke være afhængig af billeder, når dit produkt skal differentiere sig fra lignende produkter. Brug i stedet tekst. Ellers ender du ud med at have en side som denne:

produkt

Der sker simpelthen for mange ting på en gang. Priserne varierer en hel del; Den ernæringsmæssige værdig bliver ikke fanget på billederne; og billederne er vildledende. Beholderen i toppen af højre hjørne indeholder 500 kapsler, mens beholderen i modsatte hjørne kun indeholder 120; Alligevel ser de ud til at være samme størrelse.

Dette er et godt eksempel på hvornår man bør ligge mere vægt på tekst, og ikke billeder til at sælge sine produkter.

 

Konklussion 3: Produkt justering – horisontalt eller vertikalt? 

Vi opfatter ting forskelligt alt efter om de er lagt vertikalt ud, eller horisontalt.

Et studie viser, at kunder opfattede en større variation i produkterne når de stod horisontalt end vertikalt. Ligger du derfor dine produkter fra venstre til højre, i stedet for top til bund, hvilket hele sortimentet fremstå som være mere varierende.

Hvad ser kunderne så når produkter er organiseret vertikalt? Det viser sig langt de fleste har en tendens til at tro produkter i en anden række er af en anden kategori, når de fremvises vertikalt.

Studiet viser at kunder generelt er tilbøjelige til at se en større variation og dermed mere villig til at købe flere produkter fra en række, når er placeret horisontalt. Er de placeret vertikalt sker det modsatte, og kunderne vælger derfor kun at købe et produkt fra kolonnen, da de ser en mindre variation i sortimentet.

Sådan udnytter du studiet bedst muligt:

Skulle det ikke allerede været gået op for dig, hvilken metode du bør benytte for at give et klart udtryk til kunden, er her en kort opsummering:

  • Du viser variation ved at placere produkterne horisontalt (da kunden vil opfatte en større variation end der allerede er)
  • At produkter i en anden kategori, bør være i en anden række

Netflix har realiseret dette. En bred vifte af samme type film, organiseres i en række, mens andre kategorier vises vertikalt og indeholder samme variation indenfor samme kategori.

produkt

Selv supermarkeder gør brug af dette studie:

Produkt

Supermarkedet produkt sortiment

Konklussion

Alle disse studier antyder at du bør vise dine produkter omhyggeligt og uden at overvælde kunderne; Hvilket inkludere at udvælge de viste produkter nøje. Ikke at have for mange billeder til et enkelt produkt samt vise produkter indenfor samme kategori i en række.

Det er selvfølgelig vigtigt at vide der ikke er nogle magiske tal for hvordan lige præcis din hjemmeside opstilles bedst muligt. Det er derfor vigtigt at teste din vej til den mest optimale måde at fremvise dit produkt sortiment på, samt gøre den så spændende og attraktiv som overhovedet muligt, uden at det bliver overvældende.