Mit navn er Alexander Leo-Hansen og jeg skriver her et blogindlæg hos SmartClipper der omhandler lidt omkring design og online marketing. Jeg har selv min egen fotoblog, hvor du finder mere indhold vedrørende fotografering. Den finder du her: Alexanderleo.dk

I løbet af de seneste par år, er trenden med design af hjemmesider blevet noget lignende med ”jo vildere, jo bedre”. Man har ikke kunne få nok undersider på sin hjemmeside og indholdet var kun skrevet til Google, men ikke til selve læseren som besøger siden. Det er blevet in med popups i bunden, toppen eller i siden, som hungrer efter din e-mail eller telefonnummer. Siden er fyldt med 5+ forskellige farver, fordi det ser nice ud natten mellem fredag og lørdag.

Problemet med disse ting, er at man kun tænker på at tilfredsstille Google, så man kan få nogle gode placeringer på relevante søgeord og indsamle så mange e-mails som mulig, og paradoksalt nok ikke har opsat ordentlig mailflow, så man sælger mere af sine produkter til kunderne.

Derudover har Google for nylig annonceret, at de vil slå hårdt ned på sider med popups, der virker irriterende for brugeren, hvis de besøger din side via mobil.

KISS

Som titlen på dette indlæg og helt forkortet KISS, vil jeg anbefale fremadrettet at man holder fokus på Keep it stupid Simple, fordi vi i løbet af ganske få år vil se flugt fra farverige og blingbling-agtige sider over til simple, elegante og brugervenlige sider. Et godt eksempel på en side, der har taget dette til sig er Vinterservice.dk, der har specialiseret sig i snerydning.

Billede over vinservice

Du har ikke mulighed for at rulle ned på siden, men bliver præsenteret for en kort og fængende sætning, der på meget simpel vis beskriver deres service. Ved siden af dette ser man en video vedrørende deres produkt, som er en af de kommende trends – video. Video kan forklare komplicerede ting på meget kort tid, fordi man kan illustrere det for brugeren på en simpel måde. Du kan se flere eksempler på fængende videoer her.

Fang dine kunder på Facebook

Facebook annoncering er blevet populært af den grund, at det virkelig kan betale sig, hvis man er omhyggelig med sine illustrationer og UPS (unique selling proposition)

Ved meget simple justeringer og ændringer på dine nuværende kampagner, kan du forbedre dit antal af konverteringer betragteligt – hvis du endnu ikke har opsat dine Facebook annoncer, kan du følge denne guide.

Når man reklamerer for sine kunder på Facebook, er det vigtigt man gør det med måde, da man kan risikere at fornærme kunder med de forkerte budskaber. Det er altså vigtigt at tænke på sit brand, og hvilken approach man skal have til sine kunder, så man får et godt forhold til disse på de sociale medier, fordi man ”forstyrrer” dem i deres tid.

Et godt eksempel på at brande sit eget navn samt opnå et stort reach blandt sine kunder og potentielle kunder, er, at afholde en konkurrence med en præmie af en hvis værdi. En af mine nuværende kunder, er teltudlejningsfirmaet Telttilfest.dk, som lejer forholdsvis billige festtelte.

Vi udloddede et stk. gratis telt til en heldig vinder, og lod konkurrencen køre i lidt over to uger. Selvom man primært tænker på telte om sommeren i dejligt solskinsvejr, er kunderne allerede på udkig efter festtelte i denne periode, fordi de skal lejes til konfirmationer og studentergilder.

Dette resulterede i 25 delinger, 56 likes og 51 tilmeldinger til konkurrencen. Da teltene allerede er indkøbt til virksomheden, er det en meget lille udgift at udleje dem gratis for et par dage, som kun kan gøres op i den slid teltet måtte have under udlejningen.

Hvis du selv vil begive dig ud med Facebook konkurrencer, skal du være opmærksom på at overholde Facebooks konkurrenceregler, så du ikke risikerer at miste din side.

Konverteringsoptimering

Selvom man har forsimplet sin hjemmeside og gjort den mere behagelig at kigge på, er det vigtigt fokus efterfølgende ligger på konverteringsoptimering. Når man skal styrke sit online salg, skal man guide sin besøgende på letteste vis til indkøbskurven, og lade dem færdiggøre deres ordre på nemmeste vis. Et eksempel på denne tilgang er software webshoppen, e-Gear.dk, der sælger softwareprogrammer såsom billedredigering, videoredigering, antivirus og office pakken.

Billede over software programmer

Figur 1: Øjebliksbillede af e-Gear.dk

Som det tydeligt ses, er indkøbskurven med orange farve, vintersalget er med rød farve og deres tips og tricks er med blå farve. Dette er med til at vise den besøgende, hvor de helst skal klikke i deres færden på jagt efter software.

Derudover er menuerne gjort meget simple, så man ikke bliver fanget i store menuer som man ofte finder på Elgiganten, Power og andre elektronikgiganter, der har et varelager på flere tusinde produkter.

Farverne er ligeledes valgt meget omhyggeligt, da farven orange opfattes som en glad farve og positiv farve. Orange og grøn er de mest hyppige ”læg i kurv” og indkøbskurve farver, fordi de netop besidder disse varme egenskaber. Du bør derfor optimere dine farver og have styr på farvesymbolik inden du skifter farverne på din webshop.

Giv særlige tilbud til dine kunder

Et andet godt eksempel på øget salg er mersalg. Hvis du lige kan klemme endnu et produkt i kundens indkøbskurv, kan du forhøje dine salg med specielle tilbud inden kunden indtaster sine kreditoplysninger.

Billede under sælrige

Ved en gennemgang af e-Gear.dk’s webshops, bliver jeg tilbudt en specialpris på et yderligere produkt, når jeg tilføjer ”Adobe Photoshop Elements” til kurven. Dette er en god kilde til mersalg, fordi kunden har tilføjet et produkt sekundet før, og bliver nu tilbudt endnu et produkt til en skarp pris, og kan formentlig bruge produktet i forbindelse med det andet produkt. Kunden har altså mere tilbøjelighed til at tilvælge dette produkt, fordi kundens købelyst er meget høj på det givne tidspunkt.

Ved betalingsvinduet er i det igen essentielt at bevare KISS-princippet, så kunden kan placere sin ordre uden at skulle i gennem utallige steps. En stor andel af danske webshops tror det er godt at have step 1 til navn, step 2 til adresse, step 3 til fragtmetode og step 4 til betaling. Desværre, er denne form for checkout alt for besværlig for forbrugeren, og mange kunder hopper fra i denne proces. Processen kan optimeres ved at samle det hele i et step, så kunden ikke skal trykke sig videre til næste step.